7:04 AM

Didiklah Hati Kita...

Hati kita tempat bersarangnya segala yang baik dan yang buruk. Tiap-tiap hari kita dengar orang kata...dia sakit hati dengan si anu dan si polan...bencinya aku!..geramnya aku!...menyampahnya aku!...
Sebenarnya kata Syeikh Abdulkadir Al Jailani, perkara paling susah kita nak buat ialah mendidik hati. Tapi ada tips yang dia beri supaya kita jadi orang yang merendah diri, tidak ego, dan sentiasa bersangka baik pada orang.
1. Katanya - jika kita bertemu dengan seseorang @ sesiapa saja sama ada kita kenal @ tak kenal - ucapkanlah dalam hati kita - "mungkin kedudukannya di sisi Allah lebih baik dan lebih tinggi daripada aku" - maka kita akan merendah diri dan tidak sangka yang bukan2.
2. Katanya - jika kita bertemu dengan anak kecil @ orang yang lebih muda - ucapkan dalam hati kita - "mungkin anak ini belum banyak maksiat dan dosa berbanding diriku yang telah banyak buat maksiat dan dosa sama ada sedar @ tidak" - maka kita akan lebih mengasihi dan hormat pada mereka.
3. Katanya - jika kita bertemu orang yang kaya raya dan berpangkat - ucapkan dalam hati kita - "mungkin orang ini banyak menderma pada masjid dan anak yatim" - maka kita akan lebih prihatin dan tidak sangka yang bukan2 tentang halal haram hartanya.
4. Katanya - jika kita bertemu orang kafir dan orang 'jahat' - ucapkan dalam hati kita - "mungkin orang ini pada akhir usianya, dia mendapat hidayah dan mendalami Islam dan beramal soleh, sedang aku tak tahu bagaimana akhir usiaku nanti" - maka kita akan elak diri daripada melakukan dosa dan mengutuk orang lain.
5. Katanya - jika kita bertemu dengan orang yang bodoh - ucapkan dalam hati kita - "mungkin orang itu buat maksiat kerana dia tak tahu, sedangkan aku masih bermaksiat padahal aku tahu akibatnya" - maka kita tidak akan memandang rendah pada kebodohan orang lain dan anggap diri kita pandai semua perkara.
6. Katanya - jika kita bertemu dengan orang alim yang berilmu - ucapkan dalam hati kita - "mungkin orang ini akan mencapai kedudukan yang tinggi di sisi Allah, sedang aku rasa aku tidak alim dan kurang ilmu" - maka kita tidak akan membanggakan diri dengan orang lain ilmu sedikit yang kita ada.
7. Katanya - jika kita bertemu dengan orang tua - ucapkan dalam hati kita - "mungkin orang tua ini telah beribadat jauh lebih lama daripada aku, tentu dia lebih baik daripadaku" - maka kita akan lebih menghormati orang lain.
Banyak lagi tips Syeikh Abdulkadir ini, tapi cukuplah setakat ini dulu. Sebenarnya dah penat, minggu ini merupakan minggu yang 'menstresskan' saya. Berpesan-pesanlah sesama kita. Kalau ada sesiapa yang nak tambah, anda dialu-alukan.

0 comments: