3:03 AM

Rambut Sama Hitam, Ragam Lain-Lain

Semasa saya sedang mengemas buku-buku yang bertaburan atas lantai di sekolah, saya terjumpa satu notebook lama. Kalau tidak silap, notebook tahun 2004. Ada satu artikel di dalamnya yang saya nak share dengan semua orang. Artikelnya tentang manusia yang rambutnya sama hitam tetapi banyak ragam dan banyak karektornya. Kata orang sekarang - banyak songehnya! Tetapi dalam artikel ini hanya memaparkan sifat negatif manusia dan anggaplah ini sebagai bacaan santai.

10 karektor manusia yang berbeza sifat negatifnya:

1. 'Tank' Person - jenis orang yang tidak kisah apa orang nak kata @ tidak ambil peduli perasaan orang lain, buat @ cakap ikut sedap mulut dia sahaja.

2. 'Snipper' Person - jenis orang yang suka melihat kelemahan / kegagalan orang lain, dan dia akan cepat-cepat ambil peluang agar dia kelihatan menonjol.

3. 'Grenade' Person - jenis ini pula orang yang suka dan cepat melenting / menentang dan sentiasa tidak setuju dengan orang lain.

4. 'To Know It All' Person - orang yang sentiasa kata dia tahu (98%) tetapi tak tahulah dia betul-betul tahu atau jenis yang suka agak-agak dia tahu.

5. 'They Think They Know Everything' Person - jenis orang yang berlagak pandai serba-serbi padahal dia tidak tahupun dan tak buat apa-apapun!

6. 'Yes' Person - jenis orang yang tidak membantah, suka mengiakan, banyaklah kerja dia!

7. 'Maybe' Person - jenis orang yang tahu tetapi tidak berani buat keputusan atau beri pendapat. Jawapannya selalu - mungkinlah!

8. 'Nothing' Person - jenis orang yang semua dia tidak tahu nak buat, tak tahu apa-apa, tidak sumbangkan apa-apa.

9. 'No' Person - jenis orang yang sentiasa tidak mahu buat itu dan ini, tidak setuju dengan cadangan orang lain, sebenarnya takut ambil risiko dan takut kena buat banyak kerja!

10. 'Whinner' Person - jenis orang yang suka dan asyik komplen itu ini, suka mengadu tentang orang itu ini dan sentiasa harapkan crony nya menyokong dia semasa dia komplen atau buat bangkangan.

Penulis artikel ini (mat saleh) - lupa pulak namanya - pakar mengkaji sifat manusia. Tapi dah tentulah rambut dia bukan hitam, mungkin putih, merah, atau cokelat! Rambut kita semuapun tak sama hitam kan!!

0 comments: