1:48 AM

Kenapa Perlu Kreatif ?

Kata 'Bloom', sesuatu kejayaan bermula dengan akal yang kreatif. Orang yang kreatif boleh pergi jauh dalam apa jua bidang yang diceburinya. Bagilah apa saja pada orang yang kreatif, ada saja idea nak buat pada benda tersebut. Memberi dan menjawab teka-teki pun boleh jadi kreatif!

Tapi kenapa kita perlu jadi kreatif?

Kata Bloom lagi - ada 3 sebab kenapa kita perlu kreatif.

1. untuk 'joy dan happiness'

kanak-kanak ketawa 400 X sehari, orang dewasa ketawa 15 X sehari, orang tua pula ketawa 1 X sehari - jadi kita kena kreatif supaya semua orang boleh ketawa lebih daripada kajian ketawa yang dibuat di atas!! Ha..ha..

2. untuk 'survival and progress'

kita kena kreatif untuk terus hidup - kalau asyik murung, stress, tension, marah orang itu, orang ini - jangka hayat tak lama, so macam mana nak survive? Kata orang putih - 'Creative problem solving is the only means of survival'.

3. untuk 'wealth creation'

orang tak pandai tak semestinya tak berjaya! Macam Bill Gates - selalu kena tempelak dan kena marah dengan gurunya sebab dia tak pandai dalam kelas, tapi berjaya menjadi orang terkaya di dunia. Sebab apa? Sebab dia sangat kreatif dalam bidangnya!!! Orang yang kreatif ni sebenarnya boleh buat duit dan hidup senang...

Ok, sekarang ni tepuk dada, tanya diri sendiri - kreatif ke kita? Nak uji diri anda kreatif, jawab soalan berikut.

1. Ada seorang lelaki sedang minum teh, duduk di bangunan 10 tingkat. Tiba-tiba dia lompat keluar, tapi dia tak cedera sikit pun! Kenapa?

2. Ikan apa yang tidak tahu berenang?

3. Sungai apa yang tidak pernah mempunyai air?

4. Hujan turun dengan lebat pada suatu petang, disertai kilat sabung-menyabung. Seorang lelaki turun dari kereta, terus duduk di bangku taman dengan selambanya. Kenapa dia tak basah sedikitpun?

Confuse ke? Kalau confuse, maknanya anda tak kreatif sebab 'Confuse people are not creative people'.

0 comments: